Om ICF
Låt etiken inspirera dig!
Låt etiken inspirera dig!
I professionell coaching är etik en självklarhet. Det är ur det som förtroendet väcks och resultat skapas. Ändå när man hamnat i ett dilemma visar det sig många gånger att perspektiven på etik är flera och allt annat än självklara. Håll det etiska perspektivet ständigt levande i din coaching. Den här sidan tipsar dig några sätt som du kan göra det på.
Etiska dilemman ›
Här finns exempel på etiska dilemman som du kan fundera på själv eller tillsammans med andra.
Samtalscirklar ›
Här finns förslag på hur du kan etablera en samtalscirkel kring etiska frågor.
Reflektera över din coaching ›
Här får du tips på hur du kan utvärdera din coaching.
Webbinarium om etik ›
Delta på webbinarium om ICF:s etik
Länkar till etiska forum ›
Här finns länkar till olika forum med mer information kring etik.
Etiska kommittén ›
Information om Etiska kommittén samt kontaktuppgifter.
Etiska dilemman
Här finns exempel på etiska dilemman som du kan fundera på själv eller tillsammans med andra.
Att vara ”ren” som coach
Du har en klient som vill bli coachad i att hantera samarbetet med sin chef bättre. Det uttrycks frustration över bristande ledarskap och svårigheter i kommunikationen mellan din klient och chefen. Under andra samtalet börjar du förstå att chefen som omtalas är en nära bekant till dig, som du regelbundet träffar på golfbanan.
Vad gör du?
Flera nivåer i hierarkin
Du kontaktas av ett mindre företag som önskar beställa en grupputvecklingsinsats för ledningsgruppen med samtidig individuell coaching av alla chefer i ledningsgruppen. Dessutom önskar man beställa individuell coaching för teamledarna (5 personer) med syfte att stärka dem i sin roll som teamledare, för att nå bättre måluppfyllelse och lönsamhet.
Vad behöver du beakta här för att undvika / minska risken för etiska dilemman?
Orolig förälder / Coaching av minderårig
Du kontaktas av en förälder, som hade hört att du tar dig an coaching av ungdomar. Föräldern är orolig för sin 16-åriga dotter som börjar skolka från skolan allt oftare och verkar umgås med ”fel gäng”. Föräldern undrar om du kunde ha några samtal med dottern för att få henne att uttrycka vad som föranleder skolkningarna och val av kamrater.
Vad gör du?
Etiska och moraliska värderingar
Du har tackat ja till ett coaching uppdrag på ett internationellt företag. Syftet med coachingen är att hjälpa klienten med att sätta ord på sina behov för att bli hållbar och strukturera sin arbetsvardag bättre. Redan vid första träffen med din nya klient anar du att företagets arbetsmiljöpolicy avviker ifrån de etiska och moraliska värderingar som du själv står för.
Vad gör du? Vilka skyldigheter har du gentemot beställaren?
Värderingar
Du coachar en person i ett arbetsrelaterat dilemma. Flera gånger märker du att något skaver i dig. Du kommer på att det uppstår när personen uttalar sig om kvinnors position i samhället och ett allmänt kvinnoförakt. Du börjar förstå att dina egna värderingar inte alls stämmer överens med klientens vad gäller synen på kvinnors rättigheter och skyldigheter.
Vad gör du?
Attraktion uppstår
Coachingsamtalen med en klient är i gång. Det finns ett ömsesidigt förtroende i rummet och samtalen är inspirerande för er båda. Klienten har gjort flera förflyttningar enligt eget önskemål och verkar väldigt nöjd. Vid nästa samtal ber klienten att få vara lite privat med dig och avslöjar då att hen har blivit förtjust i dig.
Vad gör du?
Är klienten coachbar?
Berätta om du har varit med en situation där klienten inte har varit coachbar.
Hur hanterade du situationen?
På vilken grund var klienten inte coachbar?
Hur löste sig situationen?
Intressekonflikt
Ge något exempel när du har varit med om en intressekonflikt i samband med coachning
Hur gjorde du?
Hur löste sig situationen?
Samtalscirklar
Ett sätt att hålla etiken levande är att prata med coacher och andra professioner om det. Det kan göras i en samtalscirkel. Som utgångspunkt för samtalen kan ni till exempel använda ICF:s Etiska riktlinjer och etiska dilemman. Självklart kan även egna dilemman användas.
Så här kan ni göra:
- Bjud in till en samtalscirkel
- Bestäm hur många gånger ni ska ses: när, var och hur
- Inled med en incheckning
- Som utgångspunkt för samtalen kan ni använda de etiska riktlinjerna, etiska dilemman alltså antingen de som finns på här på hemsidan eller egna
- När ni samtalar kring ett dilemma ta hjälp av kärnkompetenserna och de etiska riktlinjerna för att ge perspektiv
- Avsluta samtalen med vad var och en tar med sig
Reflektera över din coaching
Genom att efter varje coaching eller med jämna mellanrum utvärdera din insats, kommer du närmare dig själv som coach.
Bars eller markörer:
Utgångspunkten för din utvärdering kan vara de markörer som finns för ACC- respektive PCC-coaching. Fundera på i vilken mån du levde upp till dem. Via länken kommer du till aktuella ACC-bars, PCC-markörer och MCC-bars på International Coaching Federation.
Updated Minimum Skills Requirements
The Henley 8 Model for Self-Reflection
Denna modell av Eve Henley inkluderar åtta praktiska frågor som hjälper oss att strukturera vårt tänkande och vägleda processen kring att reflektera över vår coaching. Länk till dokumentet:
Henley 8 Model för självreflektion
Du kan också utvärdera din insats utifrån helt egna perspektiv som:
- När det gäller min insats som coach tar jag med mig följande…
- Vad gör just denna aspekt viktig att ta med?
- Vilket lärande gör du?
- Hur kan du göra nästa gång för att förändra eller för att förstärka?
- Till sist, klappa dig på axeln och tacka dig själv för att du tillåter dig själv ett lärande.
Mentorcoaching
Mentorcoaching är en professionell metod för att uppnå och demonstrera den nivå av coachingskompetens som efterfrågas på den avsedda certifieringsnivån. Mentorcoaching innebär att coachen blir coachad på sina coachingsfärdigheter och inte på sin yrkesutövning, livsbalans eller andra ämnen som inte är relaterade till utvecklingen av coachens coachingsfärdigheter.
Källa: Fritt översatt från ICF Global
Coachande handledning/Coaching Supervision
Coachande handledning/Coaching Supervision är en samskapande lärandepraxis för att kontinuerligt bygga coachens kapacitet genom reflekterande dialog, till nytta för både coacher och klienter. Coachande Handledning fokuserar på att utveckla coachens kapacitet genom att erbjuda en rikare och bredare möjlighet till stöd och utveckling. Metoden skapar en säker miljö för coachen att dela sina framgångar och utmaningar när det gäller att bli mästerlig i sitt sätt att arbeta med sina klienter.
Källa: Fritt översatt från ICF Global
Ring en kompis eller en kollega
Ring en kompis eller en kollega som du har förtroende för
När du står med ett dilemma kan det också vara skönt att bara ventilera sig hos en kompis eller kollega. Naturligtvis delar du inte med dig några konfidentiella uppgifter men genom att nämna dilemmat på en övergripande nivå, kan du få perspektiv på och stöd i nästa steg.
Praktisk reflektion
Reflektion är en kärnfärdighet i coaching, det hjälper oss att lära oss och integrera alla våra färdigheter och styrkor samt att utforska vad som är möjligt för oss i framtiden. En bra coach är också en bra reflekterande praktiker, så ta del av texten respektive videoklippet nedan om värdet av reflekterande praktik och hur man gör det bra.
Reflective Practice | Coach Advancement by Tracy Sinclair
(Informationen är på engelska)
Episode 44: Reflective Practice
(Videoklippet är på engelska)
Webbinarium om etik
ICF Sverige håller regelbundet webbinarier om etik, där viktiga etiska frågeställningar inom coaching behandlas. Dessa webbinarier ger deltagarna möjlighet att fördjupa sin förståelse för etiska riktlinjer och hur de tillämpas i praktiken.
Håll utskick efter inbjudan i din mailkorg eller kika i vår kalender här på hemsidan.
Länkar till etiska forum
Här finner du länkar till webbplatser där du kan få mer information om etiska frågeställningar inom coaching.
Insights and Considerations for Ethics (ICE)
Det här dokumentet har utvecklats för att stödja coacher att bättre förstå sin egen yrkesetik. I dokumentet finns förklaringar till bakgrunden och uppkomsten av varje enskild etisk riktlinje. Informationen är på engelska.
Ethics Resources – International Coaching Federation
På den här sidan finns länkar som tar dig vidare till olika aspekter av etik i coachingbranschen. Informationen är på engelska.
Etiska kommittén finns till för dig
Ibland uppstår situationer som innebär etiska dilemman för dig som coach. I dessa fall har du som coach möjlighet att kontakta vår etiska kommitté för vägledning och stöd. Kommittén kan hjälpa dig att navigera i komplexa etiska frågor och säkerställa att du följer riktlinjerna för god coachingpraxis.
Exempel
- Om du vill prata om de etiska riktlinjerna med någon, då finns etiska kommittén till hands.
- Om du har upplevt ett oetiskt handlande/en situation som går emot de etiska riktlinjerna kan du vända dig till etiska kommittén. Då kan du få vägledning i frågeställningen samt få kunskap om hur det går till att göra en anmälan till ICF Global. Det är den organisationen som tar emot anmälningar.
- Etiska kommittén arrangerar webbinarier för att sprida kunskap om vikten av etisk förhållningssätt i sig och i samband med coaching och direkt kopplat till ICF:s etiska riktlinjer.
- Är du nyfiken på etiska kommitténs arbete, hör av dig så berättar vi mer.
Alla kontakter med etiska kommittén är konfidentiella.