Etiska Riktlinjer
Om ICF

Etiska riktlinjer

ICF

Etiska riktlinjer

Etik är inte bara en självklarhet, utan en nödvändighet inom professionell coaching. Den utgör grunden som coaching bygger på, och möjliggör för alla coacher att skapa djupa och varaktiga förändringar i klienters liv.

ICF:s Etiska riktlinjer beskriver ICF:s kärnvärden, etiska principer och etiska beteendestandarder för alla ICF:s yrkesutövare. ICF implementerade den nuvarande versionen av etiska riktlinjer oktober 2024.

Läs mer på coachingfederation.org

PDF av den svenska översättningen

Våra etiska riktlinjer

International Coaching Federations (ICF) etiska riktlinjer består av fem
huvudområden och en bilaga:

  1. SYFTE
  2. ICF:s KÄRNVÄRDEN OCH ETISKA PRINCIPER
  3. ÅTAGANDEN OCH FÖRPLIKTELSER FÖR ALLA INOM ICF-EKOSYSTEMET
  4. ETISKA NORMER FÖR ICF:s PROFESSIONELLA YRKESUTÖVARE
  5. DET ETISKA ÅTAGANDET

BILAGA

GRUNDLÄGGANDE DEFINITIONER AV BEGREPP SOM ANVÄNDS I RIKTLINJERNA
ORDLISTA ÖVER ANDRA BEGREPP

1. SYFTE

International Coaching Federation (ICF) är den ledande coachingorganisationen i världen. ICF består av sex delorganisationer (family organizations ”FO”). Tillsammans bildar de ICF:s ekosystem. Delorganisationerna är: ICF Professional Coaches, ICF Credentials and Standards, ICF Coaching Education, ICF Foundation, ICF Coaching in Organizations och ICF Thought Leadership Institute. ICF:s globala styrelse ger strategisk vägledning och samordnar hela ICF:s ekosystem.

Baserat på sitt uppdrag och ansvar tillhandahåller ICF etiska riktlinjer som anger etiska normer för professionellt uppförande som måste följas av alla inom ICF:s ekosystem, oavsett om de agerar som ICF:s professionella yrkesutövare (se definition) eller i någon annan funktion. De roller och ansvarsområden som styrs av ICF:s etiska riktlinjer inkluderar ICF:s professionella yrkesutövare, ICF-medarbetare (se definition), volontärer, medlemmar i ICF:s styrelser, ledare för ICF:s arbetsgrupper, och medlemmar av ICF:s globala kommittéer, arbetsgrupper (oavsett om de är ICF-professionella yrkesutövare eller inte).

ICF:s etiska riktlinjer integrerar International Coaching Federations kärnvärden (ICF:s kärnvärden) som grund för att förstå ICF:s etiska riktlinjer, etiska principer och etiska uppförandenormer.

ICF:s etiska riktlinjer syftar till att upprätthålla ICF:s integritet och den globala coachingprofessionen genom att:

  • Fastställa normer för professionellt yrkesutövande i enlighet med ICF:s kärnvärden och etiska principer.
  • Vägleda etisk reflektion, utbildning och beslutsfattande.
  • Fastställa och säkerställa efterlevnad av ICF:s etiska normer genom ICF:s process för granskning av etiskt uppförande ”ECR-processen” (Ethical Conduct Review).
  • Tillhandahålla grunden för utbildning inom ICF:s etik i ICF-ackrediterade program.

Dessa etiska riktlinjer är avsedda att hjälpa de personer som omfattas av riktlinjerna genom att hänvisa dem till de etiska faktorer, värderingar och principer som måste beaktas när de behöver engagera sig i etiska resonemang och etiskt beslutsfattande. ICF:s etiska riktlinjer gäller när personer framställer sig själva som tillhörande ICF:s ekosystem och/eller ICF:s professionella yrkesutövare i sina professionella interaktioner.
Utmaningen med att arbeta etiskt innebär att de som befinner sig inom ICF:s ekosystem oundvikligen kommer att stöta på situationer som kräver hantering av oväntade situationer, lösning av dilemman och på problem. Personer inom ICF:s ekosystem strävar efter att vara etiska, även när det innebär att agera modigt och fatta svåra beslut som upprätthåller principen ”GÖRA GOTT” när det gäller deras
intressenter.

Del 4 av riktlinjerna formulerar de etiska skyldigheterna för ICF:s professionella yrkesutövare som agerar i sina olika roller som coach, coachande handledare, mentorcoach, utbildare och utbildningsdeltagare i coachutbildning.

ICF:s oberoende granskningsnämnd har till uppgift att upprätthålla dessa etiska riktlinjer genom processen för granskning av etiskt uppförande (ECR-processen), som är tillämplig för alla ICF:s professionella yrkesutövare.

ICF kräver att alla ICF:s professionella yrkesutövare kontinuerligt genomgår utbildning i etik och praktisk träning. Dessutom krävs det att ICF-ackrediterade coachutbildningsprogram tillhandahåller etikutbildning eftersom ICF anser att etik är den grundläggande delen av coachingprofessionen.

ICF:s etiska riktlinjer gäller för alla individer eller parter som ingår i ICF:s ekosystem. Ingen individ eller part inom ICF:s ekosystem får välja bort något avsnitt eller någon del av riktlinjerna, och de får inte heller ta bort, modifiera eller ändra några bestämmelser i riktlinjerna.

2. ICF:s KÄRNVÄRDEN OCH ETISKA PRINCIPER

De etiska riktlinjerna ger vägledning vid tillämpning av kärnvärdena och de etiska principerna och visar hur de tillämpas i praktiken. Alla värderingar och principer är lika viktiga, stödjer varandra och är eftersträvansvärda. Alla inom ICF:s ekosystem förväntas respektera kärnvärdena och anpassa sig till principerna i alla sina professionella interaktioner. Kärnvärdena och de relaterade etiska principerna finns listade på ICF:s hemsida och listas
nedan. (Se https://coachingfederation.org/app/uploads/2022/01/ICF-Core-Values.pdf.)

Professionalism:

Ett åtagande att ha ett coachande förhållningssätt och högsta kvalitet som innefattar ansvar, respekt, integritet, kompetens och med högsta kvalitet.

Jag visar professionalism genom att:

  • Säkerställa att mitt professionella agerande alltid är i linje med medmänsklighet och kompetensen coachande förhållningssätt i alla mina professionella interaktioner.
  • Vara sann och korrekt i mina uttalanden.
  • Ta ansvar för mitt livslånga professionella lärande och personliga utveckling.
  • Stödja den pågående personliga och professionella utvecklingen av mina klienter, kursdeltagare och ICF:s professionella yrkesutövare.
  • Leverera på mina åtaganden.
  • Vara uppmärksam på etiska dilemman och situationer och svara an genom att följa ICF:s etiska riktlinjer.
  • Bidra till kunskapsbasen och dela med mig av expertis och färdigheter enligt beskrivningen i ICF:s kärnkompetenser.
  • Vara motståndskraftig och säker när jag ställs inför utmaningar.
  • Uppträda med respekt och transparens i alla affärskontakter som rör coaching.
  • Göra tydliga och korrekta representationer i alla mina professionella interaktioner i förhållande till coaching.

Alltid sträva efter ärlighet, mod, konsekvent agerande, etisk praxis och högsta möjliga standarder för ICF och coachyrket.

Samverkan:

Ett åtagande för att utveckla sociala kontakter och gemenskapsbyggande.

Jag samverkar genom att:

  • Göra åtaganden för att främja professionell coaching genom att främja gemensam kreativitet och resursanvändning.
  • Samverka med andra, både inom enstaka samt mellan sociala identitetsgrupper.
  • Vara medveten och delta med goda avsikter när jag arbetar tillsammans med andra.
  • Samarbeta med andra av ICF:s professionella yrkesutövare som arbetar med klient/-er och sponsor/-er.
  • Samarbeta och föra dialog med närliggande yrken, organisationer och personer i andra coachingorganisationer och yrken.

Medmänsklighet:

Ett åtagande att vara human, vänlig, medkännande och respektfull mot andra.

Jag visar medmänsklighet genom att:

  • Acceptera att jag som människa inte är menad att vara perfekt, och genom ett coachande
    förhållningssätt uttrycka utvecklingsområden på ett sätt som ger mig möjlighet att sprida en kultur av öppenhet och självacceptans.
  • Vara medveten om att jag alltid har mer att lära samt att vara öppen för andra synvinklar.
  • Skapa autentiska relationer som stöder ärlighet, transparens och tydlighet.
  • Kontinuerligt söka och utveckla självkännedom.
  • Vara villig att erkänna och ta ansvar för mina misstag.
  • Acceptera ansvar för mina handlingar och lära mig av dem.
  • Vara ödmjuk och balanserad när det gäller mina prestationer.
  • Undvika beteenden eller kommunikation som antyder överlägsenhet på något sätt.
  • Åta mig att främja inkludering, värdighet, egenvärde och mänskliga rättigheter.

Jämlikhet:

Ett åtagande att använda ett coachande förhållningssätt för att utforska och förstå andras behov så att jag alltid kan utöva rättvisa processer som skapar jämlikhet för alla.

Jag visar jämlikhet genom att:

  • Erkänna och respektera alla identitetsgrupper och deras bidrag.
  • Behandla alla med samma värdighet och känsla av rättvisa.
  • Medvetandegöra systematiska mönster av medvetna och omedvetna fördomar hos mig
    själv och hos andra.
  • Utforska för att förstå och öka medvetenheten om social mångfald, systemisk jämlikhet
    och systematiskt förtryck och hur de tar sig uttryck i coachyrket.
  • Upprätthålla jämlikhet och partnerskap i alla mina relationer: coach-klient, utbildarekursdeltagare, mentorcoach-coach, coachande handledare-coach.

3. ÅTAGANDEN OCH FÖRPLIKTELSER FÖR ALLA INOM ICF-EKOSYSTEMET

Kärnvärdena är eftersträvansvärda och en stabil vägledning för etiskt resonemang och beslutsfattande. Alla inom ICF:s ekosystem förväntas följa och upprätthålla dessa värden i alla sina professionella interaktioner.

Vi:

  • Utför medvetet våra åtaganden med integritet och ansvarstagande genom att tänka globalt, vara modiga i våra tankar, handlingar och ord samt är medvetna om vår påverkan, och tar ansvaret för eventuella konsekvenser.
  • Förbinder oss till högsta kvalitet och standard genom fortsatt personlig, professionell och etisk utveckling.
  • Förblir uppmärksamma på kulturella filter och visar respekt för kulturer som skiljer sig från vår egen genom öppna samtal om tvärkulturella och mångkulturella skillnader.
  • Upprätthåller medvetenhet om relationer och hur de påverkas av faktorer såsom fördomar, maktdynamik och former av systemiskt förtryck, och aktivt ta itu med dessa faktorer genom kontinuerlig fortbildning och öppna samtal.
  • Utvecklar vår etiska kunskap och mognad genom kontinuerlig självreflektion och ökad självkännedom. Om ett etiskt dilemma uppstår kommer vi att söka hjälp där det behövs för att lösa problemet.
  • Försöker respektfullt kommunicera våra farhågor till andra om vi blir medvetna om oetiskt beteende från deras sida, och vid behov söka etisk vägledning för nästa steg.
  • Kommunicerar med de som behöver bli informerade om det etiska ansvaret som fastställs genom dessa riktlinjer genom att ge tillgång till dessa etiska riktlinjer.
  • Accepterar att ett etiskt uppträdande innebär att gå längre än vad som står i de etiska riktlinjerna.

    4. ETISKA NORMER FÖR ICF:s PROFESSIONELLA YRKESUTÖVARE

    Att leva upp till ICF:s etiska normer är den första av ICF:s kärnkompetenser för coaching (ICF:s kärnkompetenser): ”Agerar etiskt: Förstår coachingetik och -normer och tillämpar dem konsekvent.” Följande etiska normer tillämpas på de professionella aktiviteter som utförs av ICF:s professionella yrkesutövare – oavsett om det finns en formell coachingrelation (se definitioner) eller inte. Dessa etiska normer är indelade i fem avsnitt:

    1. Avtal för klient- och/eller sponsoröverenskommelse.
    2. Konfidentialitet och rättslig efterlevnad.
    3. Professionellt uppförande och intressekonflikter.
    4. Åtagandet att leverera tydligt värde.
    5. Professionell integritet och ansvarstagande.

    Avsnitt 1:

    Avtal för klient- och/eller sponsoröverenskommelse

    Som ICF:s professionella yrkesutövare gör jag följande:

    1.1 Kommunicerar (innan coachingen börjar) med coachingklient/-er, sponsor/-er, och/eller
    andra inblandade parter, som coachen står i en direkt relation med, för att förklara vad
    coaching är och inte är. Detta för att tillsammans skapa en coachingöverenskommelse
    avseende roller, ansvar, konfidentialitet, ekonomiska arrangemang och andra aspekter av
    coachinguppdraget.
    1.2 Respekterar alla parters rätt att avsluta coachingrelationen när som helst och av vilken
    anledning som helst under coachinguppdraget, med förbehåll för bestämmelserna i
    överenskommelsen.

    Avsnitt 2:

    Konfidentialitet och rättslig efterlevnad

    Som ICF:s professionella yrkesutövare gör jag följande:

    2.1 Upprätthåller den striktaste nivån av konfidentialitet med alla inblandande partner, oavsett
    vilken roll jag innehar.
    2.2 Har en tydlig överenskommelse kring vilken information som utbyts och hur den utbyts mellan alla parter som är involverade under alla delar av coachinguppdraget.
    2.3 Har en tydlig överenskommelse med klienten/-er, sponsor/-er och andra inblandade parter om vilken konfidentiell information som kan behöva lämnas ut till relevanta myndigheter, t.ex. olaglig verksamhet, som krävs enligt lag, giltigt domstolsbeslut, stämning; eller överhängande/sannolik risk för fara för sig själv eller andra.
    2.4 Hanterar, sparar och kasserar all dokumentation, inklusive elektroniska filer och
    kommunikation, på ett sätt som främjar konfidentialitet, säkerhet och integritet och följer tillämpliga lagar och avtal.
    2.5 Uppfyller mina etiska och juridiska skyldigheter gentemot min/-a coachingklient/-er, sponsor/-er, kollegor och till allmänheten i stort, direkt och genom alla tekniska system jag kan använda (dvs. teknikstödda coachingverktyg, databaser, plattformar, programvara och artificiell intelligens).
    2.6 Ansvarar för att min supportpersonal följer de relevanta normerna i de etiska riktlinjerna.
    2.7 Upprätthåller integriteten för ICF:s professionella yrkesutövare och användning av deras kontaktinformation (e-postadresser, telefonnummer och så vidare) endast enligt vad som godkänts av ICF eller ICF:s professionella yrkesutövare.
    2.8 Följer upphovsrättslagar samt erkänner och hedrar andras bidrag och immateriella rättigheter, hävdar enbart äganderätt till mitt eget material.

    Avsnitt 3:

    Professionellt uppförande och intressekonflikter

    Som ICF:s professionella yrkesutövare gör jag följande:

    3.1 Är medveten och för dialog med alla inblandade parter om konsekvenserna av att ha flera överenskommelser och relationer samt risken för intressekonflikter.
    3.2 Hanterar intressekonflikter och potentiella intressekonflikter med coachingklient/-er och/eller sponsor/-er genom självreflektion, coachingöverenskommelse/-er och löpande dialog. Detta inkluderar att adressera organisatoriska roller, ansvar, relationer, all dokumentation, konfidentialitet och andra rapporteringskrav.
    3.3 Löser eventuella intressekonflikter eller potentiella intressekonflikter genom att arbeta igenom situationen med relevanta parter, söka professionell hjälp, avbryta eller avsluta den professionella relationen.
    3.4 Tar ansvar för att vara medveten om och sätta tydliga, lämpliga och kulturellt känsliga gränser som styr professionella interaktioner, fysiska eller liknande.
    3.5 Upprätthåller rättvisa genom att vara medveten om mina fördomar och ta itu med dem så att jag inte diskriminerar andra på grund av etnisk tillhörighet, hudfärg, kön, könsidentitet eller könsuttryck, sexuell läggning, socioekonomisk status, ålder, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och andra grupper, klasser och kategorier av mänskliga skillnader.
    3.6 Är medveten om nivån av intimitet i coachingrelationen. Jag deltar inte i någon sexuell eller romantisk relation med klient/-er eller sponsor/-er. Om jag upptäcker en förändring i relationen, vidtar jag lämpliga åtgärder för att ta itu med situationen eller avbryter coachinguppdraget.
    3.7 Förstår att ICF:s professionella yrkesutövare ofta tjänstgör i flera yrkesroller baserat på tidigare utbildning och/eller erfarenhet (t.ex. mentor, terapeut, HR-specialist, ICFexaminator), och det är mitt ansvar att berätta för klienten när jag agerar i en annan roll än rollen som ICF:s professionella yrkesutövare.
    3.8 Upplyser klient/-er om ersättning och förmåner som har betalats/erhållits eller som kommer att betalas/erhållas genom att hänvisa mina klienter till någon tredje part.

    Avsnitt 4:

    Åtagandet att leverera tydligt värde

    Som ICF:s professionella yrkesutövare gör jag följande:

    4.1 Är medveten om och, i partnerskap med min klient, aktivt hanterar eventuella makt- eller statusskillnader mellan oss som kan orsakas av kulturella, relationella, psykologiska eller kontextuella frågor.
    4.2 Erkänner mina personliga begränsningar eller omständigheter som kan försämra min coachingprestation eller mitt professionella åtagande. Jag kommer att söka stöd om det behövs, inklusive relevant professionell vägledning. Detta kan kräva att jag avbryter eller avslutar min/-a coachingrelation/-er.
    4.3 Förblir uppmärksam på indikationer om att det värde som skapas i coachingrelationen kan komma att förändras. Om så sker, ingå i en dialog om detta med klienten, och om lämpligt, utforska ändringar i coachingrelationen och/eller jobba med en annan coach, söka annan professionell hjälp eller annan insats.

    Avsnitt 5:

    Professionell integritet och ansvarstagande

    Som ICF:s professionella yrkesutövare gör jag följande:

    5.1 Redogör på ett korrekt sätt för mina coachingkvalifikationer och arbetar inom gränserna för min nivå av coachingkompetens, expertis, erfarenhet, utbildning, certifieringar och mina ICF-intyg.
    5.2 Gör muntliga och skriftliga uttalanden som är sanna och korrekta vad gäller det jag erbjuder som ICF:s professionella yrkesutövare, vad som erbjuds av ICF, coachingyrket och det potentiella värdet av coaching.
    5.3 Efterlever filosofin ”att göra gott” snarare än att ”undvika dåligt” och är medveten om hur mitt professionella agerande påverkar mina klienter, intressenter, coachingprofessionen och samhället. Jag förstår att ICF, efter egen bedömning och i enlighet med ECR-processen, håller mig ansvarig för överträdelser av ICF:s etiska riktlinjer. Jag samtycker vidare till att mitt ansvar gentemot ICF kan innefatta sanktioner för eventuella överträdelser, såsom ytterligare obligatorisk coachutbildning, mentorcoaching, coachande handledning eller
    förlust av mitt ICF-medlemskap och/eller min ICF-certifiering.

    Mer info om ECR-processen på ICF Global

    5. DET ETISKA ÅTAGANDET

    I samband med att jag tar mig an en eller flera roller inom ICF:s ekosystem förbinder jag mig att upprätthålla mina etiska skyldigheter genom att följa ICF:s etiska riktlinjer i alla mina professionella interaktioner. Jag förbinder mig också att göra mitt bästa för att representera coachingens integritet och professionella rykte samt ICF.

    BILAGA:

    GRUNDLÄGGANDE DEFINITIONER AV TERMER SOM ANVÄNDS I RIKTLINJERNA

    • ”Artificiell intelligens” – en algoritm eller maskinbaserad teknik som gör det möjligt för datorer och andra digitala enheter att simulera mänsklig intelligens och förmåga att lösa problem. (Se standard 2.5)
    • ”Coachande handledning” – en erfaren coach som engagerar sig i reflekterande dialog och en samarbetsprocess med en coach (eller grupp av coacher) för personlig, professionell och etisk utveckling och lärande. (Se sektion 1 och 2)
    • ”Coaching” – partnerskap med klienter i en tankeväckande och kreativ process som
      inspirerar dem att maximera deras personliga och professionella potential. (Se sektion 4)
    • ”Coachingrelation” – en relation som etableras av ICF:s professionella yrkesutövare
      och klient/-er och eventuell sponsor/-er enligt en överenskommelse som definierar varje parts ansvar och förväntningar. (Se standarderna 1.2, 3.1, 3.2, 3.3, 3.6, 4.2, 4.3)
    • ”Coachinguppdrag” – den strukturerade interaktionen mellan en ICF-yrkesutövare och klient/-er och eventuell sponsor/-er. Detta uppdrag omfattar hela coachingprocessen, inklusive den inledande bedömningen, sätta mål, regelbundna coachingsamtal, avstämning och utvärdering av resultat. (Se standarderna 1.1, 2.2, 3.6)
    • ”Coachingöverenskommelse” – ett formellt dokument som upprättas mellan en ICFyrkesutövare samt klient/-er och eventuell sponsor/-er som beskriver villkoren,
      förväntningarna och villkoren för deras coachingrelation. Den innehåller vanligtvis detaljer som målen för coachingen, varaktigheten och frekvensen av samtal, policy kring konfidentialitet, betalningsvillkor, avbokningspolicyer och både coachens och klientens ansvar. (Se standarderna 1.1, 1.2, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2)
    • ”ICF-certifiering” – en professionell certifiering som indikerar att en person har uppfyllt specifika standarder och krav som är utformade för att utveckla och förfina sina coachingfärdigheter. ICF har tre certifieringsnivåer Associate Certified Coach (ACC), Professional Certified Coach (PCC) och Master Certified Coach (MCC). (Se sektion 1 och standard 5.1)
    • ”ICF:s ekosystem” – ICF består av sex familjeorganisationer (FO). Tillsammans
      utgör de ICF:s ekosystem. FO:erna är: ICF Professional Coaches, ICF Credentials and
      Standards, ICF Coaching Education, ICF Foundation, ICF Coaching in Organizations och ICF Thought Leadership Institute, allt under paraplyet av ICF Global Board of Directors. (Se sektion 1)
    • ”ICF-ackrediterad coachutbildning” – ett program som erbjuds av ett utbildningsföretag
    • som har genomgått en rigorös granskningsprocess av ICF och visar på att dess läroplan överensstämmer med ICF:s definition av coaching, ICF:s kärnkompetenser och ICF:s etiska riktlinjer. (Se sektion 1 och standard 5.1)
    • ”ICF-medarbetare” – en person som är anställd eller kontrakterad av ICF, eller ett
      förvaltningsbolag som anlitats av ICF, för att tillhandahålla lednings- och administrativa tjänster för ICF. (Se sektion 1)
    • ”ICF:s professionella yrkesutövare ” – personer som representerar sig själva som ICFmedlem och/eller innehavare av ICF-certifiering, i roller som, men inte begränsat till, coach, coachande handledare, mentorcoach, coachutbildare, deltagare i coachutbildning, styrelseledamot, volontär eller ledare. (Se sektion 1, 2 och 4 och Standard 2.7, 5.2)
    • ”Intellektuell egendom” – skapelser av sinnet som lagligt erkänns som egendom
      tillhörande deras skapare eller ägare. Rättigheterna till intellektuell egendom ger skaparen eller ägaren exklusiva rättigheter att använda, producera och distribuera sina skapelser, som skyddas av lagar mot obehörig användning eller intrång. (Se Standard 2.6)
    • ”Intressekonflikt” – en situation där en ICF professionell yrkesutövare är inblandad i flera intressen där tjänandet av ett intresse kan motverka eller stå i konflikt med ett annat. Detta kan vara finansiellt, personligt, inneboende, professionellt eller en upplevd konflikt med en kund, potentiell kund eller sponsor. (Se standarderna 3.1, 3.2, 3.3)
    • ”Juridiskt” – Efterlevnad av lagarna i det land där coachen praktiserar. (Se sektion 4 och standarderna 2.2, 2.5)
    • ”Jämlikhet” – en situation där alla människor upplever inkludering och tillgång till resurser och möjligheter, oavsett etnicitet, nationellt ursprung, hudfärg, kön, sexuell läggning, könsidentitet, ålder, religion, trosuppfattning, immigrationsstatus, mental eller fysisk funktionsnedsättning och andra områden av mänsklig olikhet. (Se sektion 2 och standard 3.5)
    • ”Klient” – individ, team eller gruppmedlem som coachas, coach som blir coachad, individ som har mentor, blir handledd, eller coach under utbildning. (Se standarderna 1.1, 2.3, 2.5, 3.2, 3.6, 3.7, 3.8, 4.1, 4.3)
    • ”Konfidentialitet” – skyddandet av all information som erhållits i eller kring
      coachingrelation om det inte finns en rättslig grund eller ett krav, ett hot om skada eller skriftligt samtycke från klienten. (Se standarderna 1.1, 2.1, 2.3, 2.4, 3.2)
    • ”Kärnkompetenser” – specifika färdigheter hos professionella coacher. (Se sektion 2 och 4)
    • ”Mentorcoach” – en erfaren coach som tillhandahåller en samskapande inlärningsprocess (mentorcoaching) genom att feedback ges till en annan coach, baserat på observerade eller inspelade coachingsamtal, i syfte att vidareutveckla dennes unika coachingstil och färdigheter i linje med ICF:s kärnkompetenser. (Se sektion 1 och 2 och standard 3.7)
    • ”Riktlinje” – ICF:s etiska riktlinjer; detta dokument, som inkluderar syftet, kärnvärdena och etiska principer, åtaganden, standarder, viktiga definitioner, ordlista och löften.
    • ”Sponsor” – den organisation (inklusive dess representanter) eller individ som betalar för och/eller arrangerar eller definierar de coachingtjänster som ska tillhandahållas. Detta gäller även de som har föräldraansvar för minderåriga. (Se sektion 2 och standarderna 1.1, 2.3, 2.5, 3.2, 3.6)
    • ”Supportpersonal” – de personer som arbetar för ICF-medarbetare och som har tillgång till information om klienter och/eller coacher (t.ex. administrativa assistenter, marknadsföring, redovisning osv.) (Se Standard 2.6)
    • ”Systemisk jämlikhet” – jämställdhet mellan könen, jämlikhet mellan etniciteter och
      andra former av jämlikhet som är inbyggda i normer, språk, bilder, övertygelser, etik,
      kärnvärden, policyer, strukturer, lagar, praxis och kulturer i samhällen, organisationer,
      professionella sammanslutningar, nationer och samhälle. (Se sektion 2 och standard 3.5)
    • ”Systemiskt förtryck” – systemisk rasism, hudfärgsdiskrimingering, sexism och andra
      former av systematisk ojämlikhet som är inbyggda i normer, övertygelser, språk, bilder, etik, kärnvärden, policyer, strukturer, lagar, praxis och kulturer i samhällen. organisationer, professionelle sammanslutningar, nationer och samhället i stort. Dessa former av förtryck leder till utbredd fördomsfull och skadlig behandling av människor med marginaliserade identiteter, samtidigt som de belönar och gynnar människor med privilegierade identiteter. (Se sektion 2 och 3)

    Ordlista över andra termer

    ”Coachande handledning” – en dynamisk och reflekterande process av samarbete, vägledning, och stöd genom vilket coacher utvecklar sin personliga, professionella och etiska kapacitet samt mognad.

    ”Coachingplattform” – en coachingplattform som använder digital teknik för att möjliggöra en integrerad och smidig coachingresa mellan coacher och klienter i stor skala.

    ”DEIB” – (Diversity, Equity, Inclusion, Belonging) Mångfald, Jämställdhet, Inkludering, Tillhörighet: Kombinationen av nyckelbegrepp som stöder en rad likheter och skillnader, rättvis tillgång och behandling, vara välkomnande, att känna sig som en del av en grupp
    och rättvisa.

    ”Mångfald” – etnicitet, hudfärg, kast, könsidentitet, sexuell läggning, rang, socioekonomisk status, ålder, andlig utövning, nationellt ursprung, förmåga och andra grupper, klasser och kategorier av mänskliga skillnader, såsom personlighetsegenskaper, utseende, kommunikationsstilar och ledarskapsstilar.

    ”Jämställdhet” – åtgärder som ger tillgång till resurser och möjligheter och etablerar normer, handlingar, policys, infrastruktur och kultur så att alla kan förverkliga sin fulla potential.

    ”Inkludering” – åtgärder som inkluderar och fullt ut stöder människor från både marginaliserade och privilegierade grupper. Detta görs genom att skapa och upprätthålla processer, infrastruktur och kultur, så att deras inkludering går bortom att bara anpassa sig eller särskilja dem. Målet är att integrera dem i organisationens liv och arbete på ett sätt som gör att de deltar i beslutsfattande om vad organisationens arbete handlar om och hur arbetet utförs.

    ”Tillhörighet” – ihållande känsla av samhörighet och engagemang med organisationen och dess arbete av marginaliserade och privilegierade medlemmar i en organisation, baserat på deras erfarenhet av att deras närvaro, bidrag och inneboende värde verkligen värderas och bekräftas, vilket framgår av organisationens löpande handlingar.

    ”Erbjudare av coaching” – en vinstdrivande eller ideell organisation som tillhandahåller coachingtjänster inklusive men inte begränsat till ett företag, aktiebolag, ideell organisation eller partnerskap.

    ”Extern coach” – en coach, inhyrd utifrån en organisation som varken är deltids- eller heltidsanställd i en organisation, för att coacha anställda i organisationen.

    ”Gruppcoaching” – coacha en grupp individer som har liknande mål eller intressen, hjälpa var och en att gå framåt i sina framsteg, där coachen och andra gruppmedlemmar erbjuder stöd och inspiration om individuella förmågor och potential.

    ”ICF-certifierad” – indikerar ICF-intyg och gäller endast för dem med en ICF-certifiering såsom ACC, PCC eller MCC.

    ”ICF-examinator” – en certifierad coach som framgångsrikt har genomgått ICFexaminationsutbildning; En ICF-examinator granskar och bedömer de inspelade coachingssessionerna för ACC, PCC, eller MCC-kandidater.

    ”Interncoach” – en person som är anställd inom en organisation och coachar, antingen deltid eller heltid, de anställda inom den organisationen.

    ”Teamcoaching” – att samarbeta i en samskapande och reflekterande process med ett team och dess dynamik och relationer på ett sätt som inspirerar dem att maximera sina förmågor och potential för att nå sitt gemensamma syfte och gemensamma mål.

    ”Tillhandahållare av coachingplattform” – en organisation som använder en coachingplattform som utvecklats på egen hand eller av en plattformsutvecklare och som marknadsförs som deras egen coachingteknikplattform.