När vår ordförande, Lena Gustafsson hälsar oss välkomna till årsmötet för ICF-Sverige sprider sig värmen i rummet. Det är måndag morgon 18 april 2016 och 42 stycken av branschföreningens 272 medlemmar har samlats i Stockholm. Vi har samlats för att sätta riktning för året som kommer, diskutera var branschen står idag och för att lära av varandra. Påverkanstorget – i workshopformat – här ”knådade” vi oss igenom ett antal frågor, bland annat det som gäller vad vårt yrke kan göra för samhällsnytta och kundnytta. Vi gick också igenom ICF-nyheter som t ex vårt; Etiska råd, Redaktionsråd, Mynewsdesk, vår Webshop, vardagsstöd och nytta för oss aktiva coacher.

Styrelsen utökades under de närmaste åren med inval av, Anna Sanderoth Vilkas och Gunnar Kihlbom, Anna som inkommande ordförande till 2017.

Sist men inte minst arbetade vi med democoaching från scen åtföljt av panelsamtal och kollegialt

lärande. Democoachingen belystes från den högsta nivån, MCC – inom de olika certifieringsstegen

som ICF tagit fram, ACC, PCC och MCC.

Det finns tre regioner för träffar inom ICF Sverige; ICF Stockholm, ICF Göteborg och ICF –

Cyper chapter (webben). Dessa träffpunkter gör det möjligt för oss att fortsätta mötas och utvecklas under året. Titta in på ICF-Sveriges webbsida – där finns mycket att upptäcka.

Stående ovationer avslutade dagen och befäste värmen, engagemanget och det fokus som fanns redan på morgonen.